YAZANLAR:Ahmet Ömer KAÇAR(Gazi Üniversitesi,Fen Bilimleri Enstitisü)
Nurettin DOĞAN(Gazi Üniversitesi,Teknik Eğitim Fakültesi)
Araştırdığım makale hakkındaki düşüncelerime geçmeden önce,bilgisayar destekli eğitim ne demektir,amacı nedir öncelikle bu konu üzerinde durmak istiyorum.
Bilgisayarların öğrenme ve öğretme ile ilgili bütün faaliyetlerde kullanılması bilgisayar destekli eğitim olarak tanımlanabilir.Bilgisayar destekli eğitim denildiğinde eğitim-öğretim etkinlikleri sırasında eğitimi zenginleştirmek ve kalitesini yükseltmek için öğretmene yardımcı bir araç olarak bilgisayardan yararlanılması anlaşılmaktadır.
Peki amacı nedir?
Bilgisayar
destekli eğitimin amacı, "eğitimi bireyselleştirmektir".
Bilgisayar destekli eğitim,
diğer eğitim ortamlarından farklı özelliklere
ve farklı değişkenleri kontrol edebilme
yeteneğine sahiptir. Ayrıca bilgisayar
destekli eğitimde, öğretmen veya öğrencilerin
mekândan bağımsız, kişiden bağımsız,
zamandan bağımsız olarak bilgisayar
teknolojilerini eğitim-öğretim amaçları
doğrultusunda kullanmalarını da amaçlamaktadır.
Bilgisayar destekli eğitimin öğrenciler üzerindeki etkisini kanıtlamak için Ahmet Ö.KAÇAR ve Nurettin DOĞAN araştırma yapmışlardır.Bu araştırmaya göre;
Araştırma evreni:
Merkez
İlçesindeki, Hoca Ahmet Yesevi İlköğretim
Okulu ve 27 Ağustos İlköğretim Okullarına
bağlı ana sınıflarından toplam 80çocuk
araştırmaya dâhil edilmiştir. Bu çocuklar
içerisinden 40 çocuk bilgisayar destekli
eğitim alacak grubu, 40 çocukta geleneksel eğitim alacak grubu
oluşturmuştur. Araştırmanın evrenini 2005/2006 eğitim-öğretim yılının
ikinci yarıyılında Afyonkarahisar
İl Merkezinde bulunan Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı İlköğretim Okullarına
ait ana sınıflarına devam eden, normal
gelişim gösteren, sağlıklı ve aynı sosyo-ekonomik
düzeydeki altı yaş çocukları kız ve erkek
çocukların eşit sayıda seçilmiştir.
BDE kapsamında yapılan çalışma okul öncesi eğitim kurumlarına
devam eden altı yaş çocuklarına,sayı ve
geometrik şekil kavramlarını kazandırmada
bilgisayar destekli eğitim ve geleneksel
eğitim yöntemlerinden hangisinin daha etkili
olduğu incelemek, bilgisayar destekli
eğitimin rolünü kavramak ve okul öncesi
eğitim programlarında sayı ve geometrik
şekil kavramını kazandırmada öğretmenlere
yol göstermek, okul öncesi
eğitim ve
bilgisayar destekli eğitim hakkında bilgi
vermek, bilgisayar kullanımı konusunda başarılı
olmalarını sağlamak amacı ile planlanmış
ve yürütülmüş.
Bu süreç nasıl işledi ve neler uygulandı?
Çocuklara;
- Geometrik şekil kavram düzeyini belirlemek için “Geometrik Şekil Kavram Formu”,
- Sayı korunum düzeyini belirlemek için “Piaget’in Sayının Korunumu Testi”,
- Çocukların bilgisayar destekli görüşlerini öğrenmek için “Çocukla Görüşme Formu” uygulanmıştır.
- Anne ve babalara;
- Anne-babaların bilgisayar destekli eğitim ile ilgili görüşlerini belirleyen “Veli Anket Formu” uygulanmıştır.
Bilgisayar
destekli eğitimde, sayıların ve kare, daire,
üçgen, dikdörtgen geometrik şekillerinin
öğrenimi için İnteraktif Bilgisayar Eğitim Ltd.
Şti. tarafından okulöncesi çocuklarına
yönelik olarak hazırlanmış “Bambam’ın
Matematik Dünyası-1 (CD-3)” ve
“Cingöz’ün Sayılar Evi (CD-4)” isimli cdlerdeki oyunlar oynanmıştır.
Geleneksel
eğitim de ise, masa etkinlikleri,
grup oyunları ve okuma yazmaya hazırlık
çalışmaları olarak planlanmıştır. Şekil ve sayı
kavramları ise aşama aşama verilmiştir.
Peki sonuç nedir?
Yapılan
araştırma sonucundan da görüldüğü üzere
okulöncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim
yönteminin, mevcut olarak uygulanan geleneksel
eğitim yöntemine göre daha etkili olduğu,
elde edilen bulgular neticesinde ortaya
çıkmıştır. Dolayısıyla
zaman ilerledikçe ve bilgisayarın hayatımızda
oynadığı rol arttıkça, tüm okullarda bilgisayar kullanılması kaçınılmaz olacaktır.
Okullarda bilgisayarla eğitme yani bilgisayar
destekli eğitime daha fazla zaman ayrılması
için baskılar oluşacaktır. Bu yüzden bilgisayarlar,
ders programlarına en iyi ve en çok yarar
sağlayacak biçimde yerleştirilmelidir.
Sonuç olarak bu makale hakkındaki düşüncem, bilgisayar destekli eğitim yöntemi ile geleneksel eğitim yöntemi arasındaki fark anlamlıdır. Elde edilen bu bulgu, Hoca Ahmet Yesevi İlköğretim Okulundaki ve 27 Ağustos İlköğretim Okulundaki, bilgisayar destekli eğitim alan deney grubu öğrencilerinin, geleneksel eğitim alan kontrol grubu öğrencilerine göre şekil kavrama düzeylerinin daha yüksek olacağına ilişkin araştırma hipotezini desteklemektedir.
Bilgisayar destekli eğitim görüldüğü üzere,gerek okul öncesinde gerekse tüm eğitim dönemlerinde hem öğrenciler için hem de öğretmenler için tartışılmaz bir kaynaktır. Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılama da ve
eğlendirerek öğretme de ihtiyaç duyulan bir kaynaktır.
yazımı okuyan arkadaşlarım,peki sizler ne düşünüyorsunuz BDE konusunda?
YanıtlaSilBilgisayar destekli eğitim kaçınılmaz.. hele ki gelecek yıllarda çok daha fazla önem verileceğini düşünüyorum. Biz öğretmen adaylarına gerek bile kalmazsa şaşma :)
YanıtlaSilağzını hayra aç Rabia:( Boşuna mı okuyoruz yani.BDE ne kadar gerekliyse,öğretmen ondan daha gereklidir TARTIŞILMAZ...
YanıtlaSil